Monday, June 28, 2010

Jauhi takbur dan riak..

Selalu dengar org kata...jika kita rasa kita susah, ada lagi org lagi susah pada kita. Bukan la maksudnya kita biarkan je nasib susah tu camtu je..cume supaya kita belajar bersyukur atas rezeki yg kita peroleh..mungkin apa yg kita ada cukup sekadar kemampuan diri kita..bimbang nanti jika rezeki melimpah2, timbul pula sikap tamak dan bangga diri..
Bicara malam minggu yang lalu..mak berkongsi cerita kisah jiran tetangga..bukan niat nak mengata, tapi mengingatkan anak & dirinya supaya tak jadi sedemikian rupa. Kisah segelintir individu yang dulunya mesra dgn sesiapa, tapi bila kehidupan semakin berharta, dah mula mendabik dada..berselisih bahu pun menjeling cuma. Apalah kiranya bertegur sapa..merapatkan ukhwah yang sedia terbina..
Sepintas teringat kuliah Zohor bulan lepas..sombong dan takbur dgn harta yg dimiliki..itulah penyakit hati..

Pesan mak, selalu lah berdoa semoga kita tak jadi org yg lupe diri, xsombong dan bangga diri. Ujian datang dan pergi, kita tak tahu nanti bila kita senang kita akan bersikap macamana..berdoalah sentiasa agar kita selamat dari panyakit hati.
Bersyukur lah dgn apa yg ada..kerana mungkin dengan rezeki yg sedikit itu menjadikan kita lebih dekat padaNya..dan yang penting rezeki yang halal, InsyaAllah =)



No comments:

Post a Comment